Home Nieuws Beter leren in een veilige klas

21 april 2022

Maar liefst 1 op de 10 leerlingen wordt gepest in de klas. In het klaslokaal leert de samenleving in het klein hoe met elkaar om te gaan. Daarom is het belangrijk om hier goed onderzoek naar te doen. Om alle leerlingen een veilige plek op school te bieden, onderzocht Yvonne daarom het sociale klimaat in de klas. Haar wetenschappelijke bevindingen leidden tot een concrete tool: Stoeltjesdans.nl. Inmiddels helpt Yvonne al meer dan 12.000 leerkrachten met het inzichtelijk maken van sociale dynamiek in de klas. En als het aan haar ligt, hebben binnenkort alle leraren die inzichten. Help jij mee?

Van intuïtie, naar bewijs
Leren lukt alleen als je je veilig voelt in de klas. Klinkt logisch, toch? Desondanks waren er nauwelijks onderzoekdata waaruit je conclusies kon trekken over hóe zo’n veilige leeromgeving er precies uitziet en hoe die ontstaat.

Welke groepjes zet je dan bij elkaar? Leerkrachten nemen vaak intuïtief maatregelen. Ze zetten bijvoorbeeld een drukke leerling naast een vlijtige werker. Dat kan werken, maar zeker weten doe je het niet. Meer inzicht in werkende interventies kan bijvoorbeeld een wereld van verschil maken voor de ‘onzichtbare’ leerlingen, die weinig aandacht vragen en die ook niet krijgen. Met Stoeltjesdans.nl verandert intuïtie in bewijs.

Yvonne: ‘Zo helpen we docenten om beter in de smiezen te krijgen wat zich in de klas afspeelt. Een voorbeeld: we hebben gekeken wat er gebeurt als je een druk kind zet naast een ‘positieve leider’ en hebben dat vergeleken met de dynamiek wanneer kinderen random naast elkaar zitten. Op grond van onderzoeksgegevens konden we zo aantonen wat werkt. Dat is niet altijd wat je intuïtief zou denken.”

Steun stoeltjesdans.nl
“We willen leerkrachten en studenten toegang geven tot alle kennis die we opdoen. Als ik ze iets concreet in handen kan geven waarmee ze hun leerlingen betere kansen kunnen bieden, is dat geweldig.”

De website waar inmiddels al meer dan 12.000 leerkrachten gebruik van maken is gratis, maar Yvonne wil nog meer mensen met haar kennis helpen. Daarnaast is de website na 5 jaar hard toe aan vernieuwing en nieuwe inzichten. Help jij mee?

Wil je bijdragen aan betere leerkansen voor kinderen? Steun het onderzoek van Yvonne van den Berg met een donatie en draag bij aan een veilige klas.

  • Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.

    Nieuws home

Meer nieuws


Nieuw Fonds op Naam ontdek taalproblemen bij baby’s en jonge kinderen

8 maart 2022 Het is extra belangrijk dat we de taalontwikkeling van baby’s en jonge kinderen nauwlettend in de gaten houden. Want, hoe later een stoornis ontdekt wordt, hoe moeilijker het is om een achterstand in te halen. Daarom richtte Kino Jansonius het Radboud TOS Fonds op. lees meer

Omgaan met eindigheid

17 november 2021 Mensen halen soms troost uit zaken die voor anderen niet eens opvallen. Judith Peters (30) verloor haar vader in 2010, na een gevecht tegen longkanker. Zij doet onderzoek naar rouw. lees meer

Dare to Fail, want zonder falen geen succes

23 juni 2021 In onze cultuur is het niet vanzelfsprekend om te praten over de dingen die minder goed gaan. Daar brengen studenten Aimée de Croon en Remy Richie van de Radboud Universiteit graag verandering in. lees meer

Gezonde boel bij de Radboud Universiteit

22 juni 2021 Gezondeboel: een platform met zelfhulpmodules voor diverse uitdagingen waar studenten mee kampen. Nienke Flederus, destijds betrokken als studentassessor, vertelt over het project. lees meer

Hackathon voor het hart

14 juni 2021 Coördinator Studentenwelzijn Hannah Markusse vertelt over het project ‘We are losing our minds’ van het Radboud Fonds. lees meer